SEO står for Search Engine Optimization. Med andre ord:Søgemaskineoptimering. SEO går ud på, at man tilgodeser Googles Pinguinalgoritme. Derved søger man at opnå den bedst mulige placering, når folk laveren Google søgning. Det er dog et meget kompliceret emne, men i denne artikelvil vi kort komme ind på, hvad SEO går ud på og hvorfor det er så vigtigt foralle, der har en webside.

Det gælder om at optimere websiden, så den opfylder Googles behov bedst muligt og derved bliver vist. Et andet parameter, der spiller ind, det er at websiden retter sig mod kundernes ønsker og opfylder det, som kunderne søger efter.

Onpage SEO tilgodeser Googles algoritme

Websiden skal være let at læse for søgemaskinen. Dette kaldes onpage SEO. Google har nogle parametre, som den vurdere hjemmesiden på. Det kan eksempelvis være bredden af sidebare og i det hele taget hele websidens opsætning. Den kigger også efter unikt indhold.

Sørg altid for at have unikt indhold og unikke produktbeskrivelser

Har man en masse produkter, kan det være fristende at kopiere producentens produktbeskrivelser og sætte dem ind under sine egne produkter. Dette vil være en sot fejl.

Man skal i stedet sørge for at skrive sin egen, unikke produktbeskrivelse. Den kan have sammen budskab, blot ordlyden er anderledes. Længden på produktbeskrivelserne har også relevans. Det er i det hele taget bare vigtigt, at der i det hele taget er produktbeskrivelser, og at de ikke kan blive opfattet som kopier af søgemaskinen.

Selve websidens opsætning har stor relevans

Andre faktorer, som har en god effekt er brugen af sidetitler og metabeskrivelser. Der gør websiden nemmere for Google at læse, og den fremstår mere gennemarbejdet. Det er også ekstremt vigtigt, at websiden er mobilvenlig. Både fordi, at størstedelen af alt trafik kommer fra mobiltelefoner, og en ikke mobilvenlig side vil være mere eller mindre umulig at læse fra en mobil, da siderne skæres fra, men også fordi det er noget, som Google vægter højt, når den rangerer hjemmesider.

Målret hjemmesiden efter din målgruppe med specifikke søgeord

For at gøre websiden mere relevant for potentielle kunder, skal man udvælge en række søgeord, som man vil fokusere på. Det kræver naturligvis, at man har gjort et godt baggrundsarbejde, så man har helt styr på din målgruppe og ved, hvad det er, de søger efter. Hvilke produkter er mest populære og eftertragtede? Og hvilke produkter vil du gerne have mere fokus på, at du forhandler?

Når man har afgrænset de vigtigste søgeord, skal man til at have lavet et godt SEO arbejde. Søgeord kan både være specifikke produkter, brands eller andre relevante ord i forhold til websidens indhold og ydelser/produkter.

Linkbuilding får websiden til at se populær ud for søgemaskinen

Et af de mest populære tiltag er linkbuilding. Google vurderer på, hvor populær ens webside er og på den baggrund vurdere, om der er stor sandsynlighed for, at den er det, som brugeren søger efter. Linkbuilding går ud på, at der linkes til websiden fra andre websider. Google opfatter dette som om, at andre foreslår din webside – såfremt den fremstilles i et godt lys og med positive vendinger. Man kan linke til ens webside på forskellige sider, men dette er ikke effektivt nok.

I stedet kan man få lavet et decideret linkbuilding arbejde, som foretages af professionelle, der arbejder med SEO. Der bliver din webside nævnt i positive sammenhænge på sider, som ikke læses af mennesker, men som udelukkende læses af søgemaskinen.

SEO er derfor en unik dynamik af mange faktorer, der skal vedligeholdes og opdateres løbende for at have optimal effekt. SEO er essentielt, da det giver din webside synlighed på nettet.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *