Hvis du vil sikre, at dine medarbejdere er glade og tilfredse med at gå på arbejde, kræver det, at du er proaktiv. Se her, hvordan du højner medarbejdertilfredsheden, uden det går udover produktiviteten.
Dine medarbejdere er din virksomhed. Du får aldrig succes og når dine mål, hvis ikke du sikrer, at dine medarbejdere er glade for at gå på arbejde. Samtidig mister du ikke værdifulde medarbejdere, fordi de skifter stilling.
Det betyder, at du er nødt til at gøre noget for at gøre din arbejdsplads til et sted, folk rent faktisk gider at arbejde. Der er mange måder, hvorpå dette kan gøres, og det handler i bund og grund om, at du skal være villig til at gøre noget for det.
Herunder følger en række tips til, hvordan du gør helt praktisk – og husk på, at det slet ikke er så svært. Slet ikke, når man tænker over, hvor meget du i grunden får ud af at skabe en arbejdsplads, hvor folk er glade og tilfredse.
Ordentligt udstyr til at arbejde
Først og fremmest er det vigtigt, at medarbejderne har det rigtige udstyr, der gør, at de kan udføre deres arbejde ordentligt. Det kan være vanskeligt, men ikke desto mindre er det nødvendigt, hvis du vil have tilfredse medarbejdere.
Du skal købe ordentligt kontormøbler, som de kan sidde ved. Det betyder, at du skal investere i kontor pc’er, hæve-/sænkeborde, gode skærme, ergonomiske kontorstole og lignende. Du bør fokusere på det fra start, så du ikke køber noget, der skal skiftes ud undervejs.
Tilfredshedsundersøgelser er vigtige
Det næste, du skal gøre, er at sikre dig, at medarbejderne er glade for at være på arbejde. Det kan du gøre på mange måder, men det nytter ikke noget, at du blot holder MUS-samtaler én gang om året, da du på den måde ikke fanger udfordringerne i opløbet.
Sørg for at sende spørgeskemaer ud, så du kan undersøge, hvorvidt medarbejderne er tilfredse med at gå på arbejde. Der er god grund til at gøre det, da du på den måde kan finde ud af, om der er noget, du kan gøre bedre.
Det er desuden vigtigt ikke at tage kritikken personligt, da det kan betyde, at du får vanskeligt ved at gøre noget ved dem. Du må heller ikke blive sur på en medarbejder, hvis vedkommende retter kritik – det er i stedet nødvendigt, at du betragter det ud fra et konstruktivt synspunkt, så du får så meget ud af det som muligt.
Sociale arrangementer
Du bør fokusere på, at det hele ikke handler om arbejde. Du kan med fordel arrangere nogle firmaarrangementer, hvor du lærer dine ansatte bedre at kende. Det vil samtidig styrke arbejdsforholdene.